1-1200.png
2-1200.png
3-1200.png
4-1200.png

Hart- Brein leren

Biofeedback is een methode waarbij signalen van het lichaam zichtbaar en/of hoorbaar worden gemaakt door middel van meetapparatuur.

Deze meting is computergestuurd en volledig pijnloos en ongevaarlijk.
Op deze manier worden minimale veranderingen in de lichamelijke processen als spierspanning, huidweerstand, ademhaling en hartslag gemeten.

Het lichaam reageert voortdurend op wat we denken, voelen en doen.
Het effect van de wijze van ademhalen, zithouding, concentratie, een positieve of negatieve gedachte, wordt door een oorsensor op het beeldscherm zichtbaar gemaakt.
Hierdoor wordt het kind zich bewust van lichaamsreacties waardoor het deze doelbewust kan benvloeden en leert toe te passen op ieder voor het kind gewenst moment.

Hierdoor neemt de concentratie toe, werkhoudingsproblemen verminderen of verdwijnen, zelfbewustzijn en zelfvertrouwen nemen toe.

Binnen Onderwijs Praktijk Texel wordt gewerkt met een bepaalde vorm van biofeedback, de hartslagvariabiliteit ( HRV ) ook bekend als Heart Math.
Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat stress en emoties zichtbaar zijn in het hartritme.

Mensen functioneren optimaal als er een zogenaamd coherent hartritme is. Hiertoe worden de subtiele veranderingen gemeten in de intervallen tussen hartslagen in.
De hart-brein verbinding speelt hierbij een grote rol, het hart stuurt meer signalen naar het brein dan het brein naar het hart.
Hart en hersenen communiceren voortdurend. Het maakt een groot verschil voor hoe we ons voelen en voor ons handelen, of deze signalen die gestuurd worden harmonieus of chatotisch zijn.
Het doel is dat de eigen lichaamssignalen herkent gaan worden en bewust gecontroleerd kunnen worden. In het begin met behulp van bio-feedback apparatuur, in een later stadium zonder hulpmiddelen.

Biofeedback van de hartslag is een aansprekende methode die zeer geschikt is voor kinderen en jongeren. Oók, of misschien wel juíst, voor overbeweeglijke en/of drukke kinderen.
Helder denken, krachtig leren en verminderen van stress en faalangst bij het leren is het resultaat.

Het kind wordt zich bewust van de eigen kracht.